تاریخ : 1402/11/28 - 23:55

پیشرفت تکنولوژی تاثیر جنگ روانی و عملیات‌های سایبری و جنگ شناختی وضوح بیشتری پیدا کرده امروز ابعاد و گونه‌های مختلف آن را در کشورهای مختلفی مثل افغانستان لبنان و عراق مشاهده می‌کنیم.

بازدیدها: 0

امروزه پیشرفت تکنولوژی تاثیر جنگ روانی و عملیات‌های سایبری و جنگ شناختی وضوح بیشتری پیدا کرده امروز ابعاد و گونه‌های مختلف آن را در کشورهای مختلفی مثل افغانستان لبنان و عراق مشاهده می‌کنیم.

اگر بخواهیم جنگ‌هایی که در این کشورها رخ داده را به عنوان یک شاخص ملاک عمل قرار دهیم خواهیم دید که جنگ‌های آینده ماهیتی فریبکارانه و غیر از بعد نظامی خواهد داشت.

که تمامی این موضوعات توسط فضای سایبر و فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی مدیریت و اجرا خواهد شد.

طرفین نبرد در عراق، افغانستان و لبنان از فناوری‌های سایبری (مجازی) استفاده کرده‌اند.

بهره‌گیری از این فناوری‌ها امری جدید نیست، در دو دهة گذشته جهان شاهد به‌کارگیری فناوری‌های سایبری و اطلاعاتی در خصوص تانک‌ها، هواپیماها و سربازان بوده ‌است.

این فناوری‌ها دقت و مرگباری تسلیحات، آگاهی موقعیتی سربازان و کارآمدی عملیات‌ها را افزایش داده‌اند. با این حال، پدیدة سایبری جدیدی در حال شکل‌گیری است: مفهوم عملیات‌ روانی سایبری یا مجازی این عملیات‌ که در آنها از ریزپردازنده‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود با هدف حمله و نفوذ بر نگرش‌ها و رفتارهای سربازان و مردم همراه است.

در حالی‌که ارتش‌ها به رقابت در فضای نبرد مجازی می‌پردازند، مردم محلی نیز در نبردهای دیجیتالی نفوذ درگیر شده‌اند.

در نتیجه، نیروهای مسلح نمی‌توانند به مانند گذشته بین مردم و دشمن قرار گیرند. عملیات‌ روانی سایبر (مجازی) “پیامدهای ناخواسته‌ای” با خود دارند زیرا فرایند درکِ درجة نفوذ، اقناع، فریب و بسیج افسران محیط سایبری به تازگی شروع شده است.

برای نمونه، تلفن‌های همراه به ابزار خبرنگاری شهروندی تبدیل شده‌اند، زیرا مردم می‌توانند با بهره‌گرفتن از آنها صدا، تصویر و عکس‌های خود را در زمانی کوتاه منتقل کنند. چنین فعالیت‌هایی از سطح “خیابان”، اقناع و متقاعدسازی روانی خاص خود را به همراه دارد. عملیات روانی سایبری (مجازی) با ویژگی‌های سرعت، دقت و خلاقیت شناخته می‌شود. سرعت به آهنگ ساز و کار پیام – پاسخ مربوط می‌شود.

یک حادثه روی می‌دهد و از طریق اینترنت، تلفن همراه یا پیام‌های تصویری گزارش داده می‌شود پیش از آنکه سرویس‌های رسمی خبری صحت آنها را تأیید کنند. این پیام‌ها دسترسی نامحدود و دقیقی دارند (به نحوی که برخی تحلیل‌گران، عملیات روانی سایبری را به صورت پیام‌های هدایت شده در نظر می‌گیرند.
می‌توان سربازان دوست و دشمن و مردم را با سهولتی یکسان هدف قرار داد. افزون بر آن، خلاقیت یک موضوع در حال ظهور است. فناوری‌ها امکان ارتقای تکنیک‌های عملیات روانی را به نحوی که پیش از این امتحان نشده بود، فراهم آورده است.

عنصر سایبری سبب شده تا عملیات روانی سنتی مانند بلندگوها و اعلامیه‌ها نه تنها چند مایل به درون خاک دشمن بلکه به‌طور مستقیم به درون خانه‌های مردم و در سراسر قاره‌ها نفوذ کند.

عنصر سایبری این کار را به آرامی و در حریم خصوصی افراد انجام می‌دهد و نه تنها رایانه‌ها و تلفن‌های همراه بلکه سلامت روانی مردم را تهدید می‌کند. شهروندان محلی در طرفین مناقشه‌های منطقه‌ای و جهانی، قربانیان تبلیغات شدید و مبارزات ضدتبلیغاتی هستند که برای کسب حمایت‌های مردمی و بین‌المللی انجام می‌شود.

 

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document