تاریخ : 1402/09/12 - 6:53

در حالی که جنگ‌های سنتی بیشتر ماهیت متقارن داشتند، امروزه بازیگران، روش‌ها و ابزار جنگ‌ها تا حد زیادی تغییر کرده است.

بازدیدها: 1

بیژن سلطانی زاده : در حالی که جنگ‌های سنتی بیشتر ماهیت متقارن داشتند، امروزه بازیگران، روش‌ها و ابزار جنگ‌ها تا حد زیادی تغییر کرده است.

امروز باید نگرشی جامع به آنها داشت زیرا که ابعاد و پیچیدگی این جنگ‌های نوین و نرم‌افزارانه، بسیار بزرگ‌تر و مخرب‌تر از جنگ‌های عریان و نظامی می‌باشد.

با پیام‌های به ظاهر جذاب اما فریبنده، حقایق فرهنگ اسلامی و باورهای الهی را انکار می‌کند و در تلاش است تا ارزش‌های مادی و دنیوی خود را که بر ماتریالیسم متکی است.

به عبارتی دیگر، جنگ‌های نوین و نرم‌افزارانه به گفتمان حاکم بر سپهر سیاست تبدیل شده است و تجلی عرصه‌ای جدید از تقابل غرب با جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

شیوه‌های جدید جنگ در هزاره سوم میلادی، که توسط بازیگران غیردولتی و به‌گونه‌ای بسیار متفاوت پیش می‌آید، از چارچوب تجزیه و تحلیل‌های موسوم به نو واقع‌گرایی خارج هستند

در این نبرد، غرب و به‌ویژه امریکا با راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی به ظاهر مردمی و غیردولتی، با به کارگیری منابع قدرت نرم، با تهییج و تحریک افراد عادی و ترغیب برخی از مراجع فکری،

به مثابه ارزش‌هایی جهانی چنان در جهان حاکم کند که همگان این فرهنگ را به عنوان فرهنگ معتبر و عام بپذیرند و میراث فرهنگی و دینی و داشته‌های بومی را به خاطر آن کنار بگذارند.

به همین دلیل، در حالت کلی می‌توان گفت که گروه‌های هدف در جنگ نرم؛ رهبران، نخبگان و توده‌های مردم هستند. البته در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف خود، گروه‌ها و اشخاص تأثیرگذار را مورد هدف قرار می‌دهند و از آن گروه یا فرد برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

در این میان، با توجه به اینکه مبادی اعتقادی مهم‌ترین نقش هویتی و محافظتی را به‌ویژه در حوزه کشورهای اسلامی ایفا می‌کنند، تلاش برای آسیب رساندن به حریف از طریق هجوم به این باورها، از ارزش راهبردی بالایی برخوردار است.

در این مسیر، فرماندهان و کارگزاران جنگ نرم، برای تغییر باورها و ارزش‌های جامعه هدف، سعی می‌کنند از راه دگرگون کردن شیوه زندگی افراد، وارد شوند. تغییر در نوع پوشش و لباس، آرایش، مُدها و مدل‌های مختلف، زمینه تغییر در باورها و ارزش‌های افراد را فراهم می‌کند.

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

بیژن سلطانی زاده

 

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document